søndag den 18. marts 2012

I don't want to talk about it

Første gang, jeg lagde mærke til den engelske duo, Everything but the girl, var i forbindelse med deres version af én af de bedste post-kærlighedsange, der nogensinde er skrevet: I don't want to talk about it. Sangen figurer på 1988-albummet Idlewild, men jeg ryger først for alvor på dem, plademæssigt, i forbindelse med Amplified Heart fra 1994, hvor de brager igennem med hittet Missing.

Frem til da, og ret beset også efter, lever duoen en stille tilværelse, og det selvom, at alle deres plader er af en tårnhøj kvalitet, men deres nedbarberede og melankolske tone har næppe det helt store hitpotentiale. Samtidig har duoen i Tracey Thorn én af musikscenens mest særegne stemmer, og alt i alt er deres musik noget af den, jeg vender tilbage til igen og igen og igen.....

Nå, men tilbage til I don't want to talk about. Jeg kendte sangen i forvejen - nemlig fra Rod Stewarts indspilning af den, og fra den periode, hvor han fortsat var til at holde ud at høre på. Og i forbindelse med dette indlæg finder jeg ud af, at sangen oprindeligt er indspillet af Crazy Horse - Neil Youngs legendariske backing-band, og straks får sangen en større og bedre betydning - her på matriklen!

Men her er den i den ultimative udgave - smukt og gribende, og hvor tiden står stille, mens Thorn synger med bristet hjerte, så det gør ondt helt ind i sjælen:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar